5 000 kubikmeter snö in i tunneln
1,3 kilometer spår plus skidskyttedel, allt belagt med 5 000 kubikmeter konstsnö. Nu åker snön ut för att ersättas med ny inför den 1 juni då skidtunneln öppnar igen.
- Konstsnön, som vi tillverkar med hjälp av snökanoner, är både starkare och tätare än den vanliga snön och klarar därför hela säsongen, berättar Johan Persson, som är snö- och spåransvarig i skidtunneln.

Hur gör man snö?
Men hur gör man egentligen konstsnö?
- Vi kyler ner en stor mängd vatten som vi sedan leder ut till våra snökanoner. I kanonerna finns en kompressor som tillför luft. När vattnet sedan sprutas ut ur kanonen krossas det av den tillförda luften. De små vattendropparna fryser till och vi får en kompakt och tålig snö.

Slitstark och jämn snö
Och det är just detta som gör att konstsnö passar så bra i ett välanvänt skidspår.
- Hade vi använt vanlig snö hade vi fått byta ut den flera gånger på en säsong, vilket hade blivit ett stort problem för oss. Det vi får istället är väldigt slitstark och jämn snö som håller för en hel säsong av skidåkande.

Fler artiklar

Nyhetsbrev

Vill du ha nyheter och aktuella erbjudanden från oss?