Bättre feedback med pulsklocka på armen
Pulsträning är standard för många elitidrottsmän och elitidrottskvinnor och blir nu allt populärare även hos motionärer.
- Det beror främst på att du ser värdet i att kunna läsa kroppens signaler och sedan tolka dem för att göra framsteg i din träning, säger Marianne Söderlund på Polar.
Två vanliga misstag är att träna för ensidigt och inte anpassa träningen till sina egna förutsättningar.
- Att träna för ensidigt leder så småningom till att träningseffekten avtar och tränar du för intensivt med otillräcklig återhämtning riskerar du i förlängningen skador och infektioner.

Pulsen en avspegling av hjärtats arbete
Det är här pulsklockan kommer in i bilden. En pulsklocka mäter och registrerar kroppens puls, alltså hjärtslag per minut. Pulsen är en avspegling av hjärtats arbete och ett mått på hur hårt kroppen arbetar vid en viss aktivitet. Pulsklockan visar dessa värden vilket gör att du enkelt kan se hur du ligger till i träningen och anpassa den till din målsättning. Pulsklockan hjälper dig helt enkelt att träna smartare och effektivare.

Objektiv och kontinuerlig feedback
Pulsklockan ger objektiv och kontinuerlig feedback om hur kroppen tar till sig träningen.
- Många upplever att träningen blir roligare och blir mer motiverade när de kan se resultatet direkt. Det blir ofta lättare att ge sig ut i spåret när man får svart på vitt att kroppen faktiskt svarar på träningen.

Enkelt att börja
Att träning med pulsklocka skulle vara komplicerad och därmed bara något som elitidrottare sysslar med stämmer inte längre. Idag kan vem som helst snabbt och enkelt börja med pulsträning.

Guidar dig igenom träningspasset
- Vissa tror att det är krångligt och att man måste ha speciella förkunskaper, men så är det inte. Polars pulsklockor innehåller flera unika och smarta träningsfunktioner som guidar dig genom träningspasset, oavsett typ av träning. Det enda du behöver knappa in är kön, längd, vikt, ålder, aktivitetsnivå, sen är det bara att tuta och köra. Via vår webbtjänst går det även att få hjälp med träningsprogram som bygger på variation och tar hänsyn till återhämtning. Sedan finns det såklart olika modeller för olika ambitionsnivåer.

Fler artiklar

Nyhetsbrev

Vill du ha nyheter och aktuella erbjudanden från oss?