Petter tipsar: Kom igång inför Cykelvasan
Har du Cykelvasan som mål för din träning? Och nyligen upptäckt cykeln som det fantastiska motionsredskapet det är? Vi har pratat med Petter Holmegård, själv cyklist och distriktsansvarig på cykelleverantören Merida, för att få några enkla träningstips.
- Har du inte tränat så mycket förut gäller det att börja med 2-4 träningstillfällen i veckan, av någon sort. Jag är väldigt mycket för att "göra någonting är bättre än ingenting". Om du till exempel är ute och reser är det bättre att köra ett litet styrkepass på hotellrummet än ingenting alls. Anpassa annars efter väder och vind. Går du med barnvagn så bestäm dig för att promenaden är ett träningspass och ta i lite extra.

Distans och intervall
Det gäller att få till en träningsdos som är hanterbar oavsett nivå.
- När du fått in träningsvanan blir det lättare när det är dags att ta fram cykeln. Kör gärna tre cykelpass i veckan. Ett distanspass, det vill säga ett lite längre pass. Ett intervallpass där du varvar lugn åkning eller vila med exempelvis "fyror" - fyra minuters hårdare cykling.

Ha roligt på teknikpasset
- Under det tredje passet, teknikpasset, återhämtar du dig och har roligt samtidigt. Det ska vara ett pass att se fram emot. Komplettera gärna cykelträningen med coreträning, det vill säga träning som utgår från bålmusklerna, så blir du väl förberedd. Till nästa år kan du snäppa upp träningen eller så förblir du glad och nöjd med det du gör. I och med att du har tränat så mycket under så lång tid kommer du ändå att göra en bättre tid på nästa Cykelvasalopp, säger Petter Holmegård.


Fler artiklar

Nyhetsbrev

Vill du ha nyheter och aktuella erbjudanden från oss?