Ät och träna smart
När man väl har bestämt sig för att ta tag i sig själv och sin träning blir det gärna lite för bra. Ett pass blir till kanske tre i veckan och så vill man gärna gå ner i vikt på samma gång. Att behålla kaloriintaget och träna och äta smart är bättre.
- Det är lätt att bli för ivrig. Man ökar träningsnivån för snabbt och minskar samtidigt på matintaget för mycket med risk för både skador och sjukdomar. Det här är jättevanligt och gäller män lika mycket som kvinnor, säger Mats Slorfelt, som ansvarar för Enervit i Sverige.*

Behålla kaloriintaget
Mats rekommenderar istället att man ökar träningen successivt och försöker bibehålla sitt kaloriintag.
- Det gäller bara att tänka lite förnuftigt, gärna höja andelen protein i alla mål och äta mer grönsaker. Rena bantningsmetoder fungerar inte om man ska öka sin träning. Vettig husmanskost går bra.

Både kolhydrater och protein
När det gäller återhämtning efter träning behövs både kolhydrater och protein, och det helst inom 30 minuter. Finns det inte kolhydrater bryter kroppen ner muskelprotein för att få energi.
- Speciellt om man ökar träningen efter årsskiftet med tanke på Vasaloppet eller andra lopp kan det vara värt att investera i en återhämtningsdryck och tränar man 1,5 timme eller längre är det bra att också använda någon form av sportdryck med väl avvägd sammansättning av salter och näringsämnen, som vätska under passet.

* Enervit är ett kosttillskott som används av motionärer, lagidrottare, elitskidåkare, hockeyspelarna i Tre Kronor med flera.

Fler artiklar

Nyhetsbrev

Vill du ha nyheter och aktuella erbjudanden från oss?